lördag 28 september 2013

Mjölk för kvinnor, var är i så fall den manliga mjölken???

Seriöst, höll på att sätta lördagsgodiset i halsen då jag under reklampausen för kvällens engelska deckare möts av inslaget om mjölk anpassad för kvinnor från Arla...Vadå mjölk anpassad för kvinnor, har vi inte kunnat dricka mjölk innan eller vad?!

Går in på Arlas hemsida och läser att den nya mjölken "Female mjölkdryck innehåller dubbelt så mycket folsyra och vitamin D och 30% extra kalcium, jämfört med vanlig lätt- och mellanmjölk. Folsyra stöttar att nytt blod kan bildas och bidrar till att minska trötthet och utmattning. Kalcium och vitamin D är bra för din benstomme, hela livet. Även om Female är framtagen för att passa extra bra till kvinnor, kan alla njuta av den goda mjölken". (länkar: arla-wellness-female www.arla. wellness)

Aha, kalla mig galen, men har jag behov av extra folsyra i mjölken jag dricker? Folsyra som är bra att ta när man vill bli gravid och under graviditeten för att undvika vissa skador på ett eventuellt barn samt hjälpa kroppen bilda allt nytt blod som krävs för att sörja så bebisen får tillräckligt med blod. 

Så denna mjölk är anpassad så att jag kan dricka den om jag vill bli gravid och undvika benskörhet....Ja jisses det är väl det kvinnor vill hela livet?! Klart jag måste vara konstant beredd på att bli på smällen och för allt i världen undvika vanlig mjölk...

Seriöst, när får vi läsa om mjölk som ökar spermieproduktionen eller kvaliteten på spermierna? När kommer mjölken for the real man?! Behöver jag ha en gullig förpackning med rosa detaljer så att gud förbjude att en man råkar ta fel och kan kallas för kvinnlig i kassan? Eller ska en man köpa mjölken för att bejaka sin kvinnliga sida? Kan inte mjölk få vara mjölk och vitaminer vitaminer? Visserligen säger Arla på sin hemsida att de har rosa detaljer för att stödja Rosa Bandet kampanjen, men säger också att de haft samma färger och utformning på en annan produkt som mest köptes av kvinnor vilket känns så himla förutsägbart. Att stödja Rosa bandet är ju hur bra som helst, men kan man inte vara lite mer orginell? Dessutom borde man ju i så fall kunna stödja Mustaschkampanjen med en blå utformning riktad mot män?!

Folsyra går utmärkt att köpa på apoteket, när och om jag vill, jag behöver inte ha en egen mjölksort för det! Är ju för jösse namn helt absurt ju. Eller är det så att Sveriges kvinnor efterfrågar denna mjölk precis som rosa energidrycksburkar? Allvarligt?! Sägs ju att det är vi konsumenter som skapar behovet, men allvarligt? Vem är det som hittar på den här idiotin? Är inte samhället tillräckligt könsuppdelat? Eller vad är det som försiggår  Känns som det är dags för en bojkott! Eller går ni och köper folsyremjölk så ni är beredda? Kanske bara jag som är gammalmodig och har missat att Sveriges kvinnor inte klarar sig utan denna nya produkt? Eller? Ingen annan som blir upprörd?

1 kommentar:

  1. Haha, alltså, vad finns det att bli upprörd över? Kvinnor och män behöver olika vitaminer olika mycket? Finns värre saker i världen att blir upprörd över.

    SvaraRadera