söndag 5 april 2015

Påskafton

Blev en lugn och fin påskafton med en massa vårsol. I morse tog jag bilen till stallet efter att jag och Widar ätit en sen frukost och Matte fick lite sovmorgon.

Vid stallet var det full aktivitet och ridningen pågick i utepaddocken vilket är ett skönt vårtecken! Men hinderparken var inte flyttad så vår hopplektion skedde i ridhuset och fast vi bara var fyra ekipage idag, de flesta var påsklediga, så blev det så varmt att jag red i t-shirt. Det är också ett seriöst vårtecken eftersom det inte är länge sedan jag red i både fleecetröja och jacka!

Lyrik hade haft sovmorgon i stallet och var lite stel och seg i början av lektionen, men sedan märktes det att jag red honom dubbelt igår och slet med dressyren för han kom fint i form och han kom fram med bjudning. När vi sedan började jobba med hindrena taggade han till lite och gick jättebra. Var mer jag som vanligt som behövde räta upp mig och hålla i när han blir för stark. Idag hade vi dessutom lite strul med att få in byten och rätt galopp, men det vägdes upp av att vi klarade svåra svängar och olika galoppavstånd riktigt bra och hoppade hinder på 70-95 com, varav det ena var en rejäl oxer. Vi avslutade med att hoppa bana allihopa och det blev fina rundor. Tycker gruppen verkligen utvecklas och det är skitkul!. Det är dessutom vansinnigt roligt!

Sedan blev det lite snack inför nästa veckas hoppträning för Anna Emanuelsson och nästa söndags hopptävling i Tanum. Längtar och är skräckslagen! Har varit inne och kollat startlistorna och är iallafall väldigt nöjd över att inte behöva starta först och sedan har vi goa vänner med från stallet som hjälper till med hästarna och allt så det ska gå bra. Kan behövas eftersom jag lär bli tjurig, nervös och svårkommunicerad....

Sedan åkte jag hem och gömde påskägg och påskpresent till min älskade lilla unge som var på stan med sin pappa, farmor och Lasse. När Widar kom hem berättade jag att jag mött påskharen som gömt något under något med öron...Liten visste inte vad han skulle tro och fick väldigt stora ögon, men frågade en massa och började leta.

Fick bistå med ledtrådar och sedan hittade han sitt ägg och en liten legopresent under kaninkudden och han blev tosseglad. Har varit mycket prat om påskharen och sånt i eftermiddag =) Tossigt vad man gör. Men han är så go ungen, blir jätteglad för presenter och godis, vet inte hur han blivit så himla fin, är väldigt kul att ge honom något för han blir så himla glad och tacksam!

När farmor och Lasse kom lite senare så målade vi ägg och gjorde påskpyssel. Widar gick in för målandet på fullt allvar och målade för fullt.

 För att pigga upp det hela blev det glitter och stämplar också något även Matte hakade på, han stämplade ägget med Alfons och målade med kritor på varma ägg så att kritan smälta och fungerade som färg på äggen. Smart grej som vi andra också prövade även om det lät snurrigt först, jag menar hur många har målat varma ägg med kritor förut?! Farmor Lena och Lasse målade också ägg medan vi fikade innan de for vidare till Lasses son som också bor i stan.

Till fikat blev det även Widars favorit Ballerinakex och ni ser ju på kortet hur liten bara njuter. Fick han som han ville skulle han äta upp varenda ballerinakaka i sverige...Men det är inte ofta vi har köpekakor hemma så man förstår ju att han vill passa på. Ikväll var vi nog alla trötta på godis och sötsaker så i morgon är det som vanligt igen. Skönt det.

Efter pysslandet, filmmys och käk tog vi en sväng till Långedrag för att kolla in solnedgången och få lite havsfeeling. Lite kallt i vinden men väldigt vackert var det när den strålande vårsolen sjönk ner i havet. På avstånd kunde man se rök från påskfyrar ute på öarna och det var en go kväll. När vi åkte hem så steg fullmånen upp och den var enorm och jättevacker ikväll. Så istället för att åka hem åkte vi till Stensjön och kollade in månen! Var en jättevacker kväll och Widar fotade en massa precis som vi. Här i inlägget är dagens bilder lite kassa mobilbilder, men kommer upp lite sol och månbilder framöver när jag gått igenom kamerans minne! En fin dag och fin kväll, hade varit ännu bättre om jag inte haft absurda ångestpåslag och tankar som löper i helt fel banor. Ikväll känns det inte ens som om jag ska kunna somna överhuvudtaget...
vår lilla äggsamling

de tossiga filtkaninerna som vi gjorde




solnedgång vid Långedrag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar