lördag 29 november 2014

lördag

Vaknade av mig själv vid halv sju i morse efter nästan sex timmars sömn med bara en vakenvända mitt i. Helt otroligt, flera veckor sedan jag sov så många timmar på en natt och det utan diverse mediciner. Men så är jag ju genomtrött, är så galet trött att jag knappt vet vart jag ska ta vägen och har yrsel flera gånger om dagen. Tur att jag ska till blodtrycksläkaren på mån. Men i morse, när jag vaknade kände jag mig nästan pigg och det vet jag inte när jag kände senast!
finaste Lyrik!
Åt frukost med Widar som också är morgonpigg medan Matte sov fram till tio. Varken jag eller Widar begriper hur han kan sova så och om inte Widar väckt honom när jag skulle åka till stallet så hade Matte lätt kunnat sova vidare. Helt obegripligt, han sover ju mer än vad jag gör i veckan och har ändå sovmorgon på lör-söndagar. Skumt.

Hur som, Widar väckte Matte och jag drog till stallet och möttes av en Lyrik på gott humör. Han hade varit ledig på morgonlektionen och halvsov i boxen. Tiggde äpple och surade till när han inte fick mer än en bit. Han var på bättre humör än jag som hade bara en massa strul med att fastna i saker, yrsel, halvtrasiga shortchaps och en känsla av att allt skulle gå på tok. Men vi fick till fixet och gick in till dagens lektion som innehöll hoppning. Trodde det skulle gå åt skogen med tanke på allt som strulade innan.

Väl igång hade vi skitkul, både jag och Lyrik! Hoppade på böjt spår, bana och på slutet gled höjden och sprången upp och attan vad roligt! Svårt i svängarna, men det är så kul att man håller på att få bryt och Lyrik taggar till som attan. Han gillar verkligen hoppning och tillsammans vågar vi allt som Carine ställer fram och sätter upp. Men oj vad vi har mycket att jobba på. Är dock himla kul att se att alla i vår grupp verkligen blivit så mycket bättre under hösten. Hur vi kan hoppa en bana och klara det på ett helt annat sätt än i början av terminen, det är så grymt! 

Jag vet inte hur Carine gör det, men hon lägger verkligen upp nivån ett steg varje gång och lyckas ta oss dit så att både hästar och ryttare slutar lektionerna med en go känsla av att ha utvecklats och klivit framåt. Att hon dessutom är galet skicklig till häst gör knappast att man blir mindre impad! Hon har ju en massa tävlingsmeriter, men det är ju ingen garanti för att man är bra på att lära ut, men hon är verkligen det och det är så roligt! Idag var det dessutom lite prat om våren och tanken är att vi ska få testa att tävla till våren på andra ridklubbar och fatta hur kul det skulle vara?! Måste dock gå grönt kortkurs innan och det kommer bli nån gång under vintern. Sedan är det synd att jag aldrig tog körkort för tungt släp för vi kommer behöva lite folk som kan köra hästarna. Hursom, vi får se hur mycket man får vara med, flera av de andra tjejerna i gruppen har ridit betydligt längre än vad jag har, men vi jobbar på det! Åkte hem efteråt med en go känsla i kroppen och kunde för en gångs skull köra bil utan negativa impulstankar och det är inte ofta jag får göra det. 

julgrupp på G
Väl hemma var det lugnt fram till Widar och Matte kom hem efter att ha varit på Stadsbiblioteket och på stan. Blev mys hemma resten av dagen. Vi skulle gått till julmarknaden på Liseberg i kväll, men efter att ha sett alla bussar och en överfull parkering så tar vi det sent imorgon istället. Då bör i allafall busslasterna ha försvunnit!
Widar spelar legospel, kul grejer ska ni veta
Istället blev det legospel, julstjärnor, hemgjord chicken club sandwich och mer adventsstjärnor och så klart en del tittande på Sweden international horse show på nätet!! Nästa år ska nog jag och syrran ta en hästhelg och kolla på tävlingarna! Så som ni hör så har det varit en bra dag och ändå har den förbannade ångesten fått grep om mitt inre så det knappt går att andas i kväll. Kommer inte undan och jag önskar verkligen att den lilla lättnad jag kände tidigare idag kunde finnas kvar istället för den här förbannade ångestskiten som kommer sabba sömnen och allt annat. Blir så trött på det, så förbannat trött...en natt med ångest är så förbannat lång...Tänk om man kunde lysa upp mörkret lika lätt som man tänder en adventsstjärna eller två...
Matte och Widar har fixat fler adventsstjärnor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar