tisdag 4 december 2012

en tvååring som p-piller

tossen
Widar fick knata genom snön för att komma till dagis imorse. Ett tag trodde jag inte att vi skulle komma iväg alls eftersom tvååringen enbart skulle gå ut i pyjamaströjan med hundar, blöja och vinterstövlar. Byxorna rev han av sig och dagiströjan slängde han in i väggen.

Innan vi var påklädda var jag genomsvettig, overallen hade åkt både på och av liksom mössan och stövlarna. Widar hade vägrat stå, slängt sig på golvet, skrikit, sprungit till vardagsrummet i stövlar och med snögrusspår...

Ett tag tänkte jag seriöst låta tossungen gå till dagis i hans egna variant. Troligen hade han velat ha alla kläder på sig när han kom ut. Snöade och var ett antal minus i morse. Men hur ser det ut att släppa ut honom i det skicket liksom? Vill knappast ha gamla kollegor från socialtjänsten på besök för att tvååringen fick sin vilja igenom.

Nä, så under högljudda protester så kom kläderna på och sedan vägrade liten gå ner för trappan. Han stod som fastfrusen mitt i trappan och sa bara nej mamma, nej mamma....Vad gör man liksom? Klockan var nio och liten ska vara på dagis nio och vi hade för jösse namn inte ens kommit ut.Tog resolut liten under armen och bar ut honom och då blev han ett busfrö istället och skulle hoppa i snön hela tiden.

Hans humörsvängningar är klart kraftigare än mina. Sådana här morgonupplevelser funkar seriöst bättre än p-piller ska jag säga. Jag är inte född med världens bästa tålamod och sådant här är minst sagt tålamodsprövande. Ibland när man orkar kan man skratta åt det, andra gånger tänker jag på hur jag ska vara tålamodsprövande mot honom när han blir tonåring! Eller om jag bara ska bli den mest pinsamma morsan ever!
snön faller

Nåja, dagen gick med dagislämning som tack och lov funkar bra numera och sedan fikaträff med en go vän och hennes småtting som växt hur mycket som helst. När hon kämpade med vagnen i snön så kände jag att det är skönt att liten är så stor att han för det mesta kan gå dit vi ska. Det är inte lätt att ta sig fram i snön och då är det ändå inga mängder i götet ännu.

Ikväll blir det mys, vi åker hem till brorsan och hans tjej för tisdagsmiddag! Underbart att få lagad mat och slippa allt fix. Just nu har jag dessutom det alldeles lugnt, bara huvudvärken som jävlas med mig. Matte och Widar är på Ikea. Hoppas på att kurera huvudvärken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar