onsdag 22 februari 2012

Bokrean


Minns ni, bokrean som den var förr? Man köade mitt i natten eller tidigt på morgonen för att försöka få köpa alla reaböcker man valt ut ? Det var en av höjdpunkterna, att få fylla en papperspåse med en massa underbara böcker och bära hem dem och veta att jag fyndat och hade en massa härliga timmars läsning framför mig. Det var bästa tillfället att köpa billaga böcker och det var toppen. 


File:Bokrea-Fluff01.jpg
bokrea 2009
Numera finns förvisso bokrean, men böcker reas året om, bokrean finns inte bara i bokhandeln utan i mataffären, på nätet osv och det är inte en så stor grej längre.

Visst köar en del i natt för att vara först på rean, men du kan lika gärna klicka hem böckerna på nätet eller köpa dem en annan dag. Känns lite sorgligt även om tillgängligheten är bra.

Visste ni att bokrean kom till i slutet av 1920-talet då förlagen ville få sålt sina restupplagor?  Mer historia och fakta kring bokrean hittar ni på wikipedia. Lite kul att läsa ju och hur det än är så kommer jag trängas i nån bokhandel imorgon och köpa några böcker även om jag inte lyckats läsa ut en hel bok sedan jag började må kasst.

1 kommentar:

  1. Nä det var en höjdare att ge sig ut mitt i natten för att handla böcker och knö med en silljon andra boktokar ;)
    I år blev det bok handel på nätet för jag orkar inte ta mig till stan och det är nog bra för det brukar bli så dyrt jööö.
    Fyra av oss får något nytt att läsa iallafall :)
    Miss U!!!!

    SvaraRadera