lördag 25 oktober 2014

lördag i hästens tecken

En lördag i stallet var precis vad mina nerver behövde. Efter att inte sovit en hel natt på två veckor, vaknar och vaknar, ligger vaken och mår skitdåligt och snittar sömn på 3 tim per natt så man onekligen skakig. Går ju sådär med måendet i takt med att utsättningen av medicinerna ökar.

Men att komma ut till stallet är verkligen en bra sak. Tar bilen dit med bandit rock på max volym och kör av mig lite och kliver ut på stallbacken och sedan är det bara hästfokus. Under tiden i stallet och under ridningen finns inte plats för ångest, knasmående eller dumma tankar. Den bästa medicinen ever även om effekten avtar så snart man lämnar stallet.

Det är nästan magiskt så starkt det kan vara. Att kliva in i stallet, höra hästarna och människorna, andas in lukten av häst, hö och läder och bara luta huvudet en stund mot en varm hästhals får axlarna att falla ner och lite av spänningarna att släppa. Idag hade jag dessutom både min vanliga lektion i hoppspecialen och början på helgkursen vilket innebar en ridlektion till samt teori, stallskötsel och en massa hästsnackande människor.

lyrik på avskrittningsrunda
Har skrivit det innan och det är verkligen så, Carine kör järnet med oss på hoppspecialen och det var med skakiga ben som vi klev av våra hästar idag efter en timmes seriöst markarbete med hästarna. Men det är attan vad hon får oss att klara av och det är lika roligt som jobbigt.

För drygt ett år sedan höll jag på att rida över ridläraren vid min första lektion som var en hopplektion, idag kan jag rida en av de jobbigaste hästarna i stallet i form och hoppa på serpentinbågar mm. Låter enkelt, men när man inte ridit så länge och dessutom rider en häst som mer än gärna tror att han är lång och tung som en långtradare så anar ni nog att det inte är den mjukaste smidigaste hästen jag rider.

Har massor kvar att lära, men det är riktigt riktigt kul och hade jag cash skulle jag rida varenda dag för Carine. Men hon är inte att leka med. På helgkursen började vi med dressyr och den lektionen var inte nådig. Fick mjölksyra i diverse kroppsdelar och var dessutom trött efter den andra lektionen. Men de stunder under lektionen när man får till det och hästen blir rund och fin är fantastiska. När man hittar rätt, det blir så jäkla bra då och de andra stunderna sliter man som attan för att nå dit.

Som ni hör finns det inte utrymme för all annan skit inom en och det är väldigt skönt att slippa det en stund. Man är ingen annanstans i tanken utan all fokus ligger på hästen och övningarna och det ger mig andrum. Ett andrum som verkligen behövs nu med alla utsättningssymtom och galna ångestpåslag.

Efter ridningen blev det persedelvård, stalltjänst och middag innan kvällsfodringen. Blev en massa hästsnack och hästhistorier också och det är ett avslappnat gäng på 14 pers som är med. Vi rider i grupper av 5 åt gången så att vi får ut så mycket som möjligt av det och det ger en massa på en gång.

I morgon blir det fodring, mockning, utsläpp och två ridpass, ett hoppning och ett dressyr. Lite mer teori ska vi hinna med också innan vi slutar i morgon eftermiddag. Kommer nog kännas att få igång kroppen imorgon, känner mig redan stel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar