lördag 18 oktober 2014

Lördag

myskillen med sin herr delfin
En lördag i regn och mer regn. Drog till stallet i förmiddags och lämnade Widar i min syrra Ronijas trygga händer. Hon kom ner igår och Widar blev minst sagt glad över att hon skulle spendera helgen hos oss medan Matte är i Örebro.

Lite jobbigt att Matte har bilen eftersom jag ska vara i stallet både idag och imorgon och det är en kvarts promenad i regn mellan spårvagnen och stallet. Kan lova att det är attans mycket trevligare att ta bilen till stallet, men så blir det inte denna helgen. Känns så där när man ser på vädret att det ska fortsätta att regna en hel massa och jag ska vara med på hopptävlingen imorgon....

Dagens lektion gick i allafall helt ok förutom att Lyrik fick en flipp i slutet när vi skulle rida ut från ridhuset. Helt plötsligt skulle han inte lämna manegen utan ryggade, slängde sig och försökte stegra sig en massa innan vi väl kom ut och kunde skritta av på slingan. På slingan blev det två tvärstopp till av en milt sjåpig och lite istadig valack som upplevde att tre löv och ett fallet träd var monster utan dess like...

Detta trots att resten av gruppen och deras hästar var med. Men han var sur redan i början av lektionen på ett sätt som han inte varit på sistone så vi var ju inte helt överens under lektionen. Carine kör dessutom järnet med oss, siktet är ju inställt på tävlingar till våren och det märks. Stundtals gick Lyrik skitbra, stundtals befann vi oss inte på samma planet, än mindre i samma ekipage....

Blir dessutom galen när jag inte orkar rida ihop honom och hålla i det eller när kroppen inte gör det hjärnan vet att den ska göra för att få till ridningen. För Lyrik kan när jag kan, så jag har en del jobb kvar att göra. Hade jag råd och inte var allergisk skulle jag rida och träna varenda dag för det är något av det bästa som finns. Till och med när vi som idag rider markarbete och alla är så trötta efteråt att de andra tjejerna i gruppen som ridit i 7-8 år också säger att benen skakar så är vi alla överens om att det är den bästa stunden på hela veckan.

Efter ridningen tog jag spårvagnen en halvtimme hem till lägenheten och hann fixa en hel del innan Widar och Ronija kom hem efter en sväng på stan. Widar var vansinnigt nöjd över en liten målarroller och en påse halloweenballonger plus att han fått kanelbullefika! Tänk att han är så stor att han liksom kan göra sina egna äventyr med andra vuxna nu! Min lilla fina kille som stundtals är som en liten vuxen. Tiden går så fort, den gör verkligen det!

Resten av lördagen blev en slö och regnig historia som avnjöts i Widaranda. Slötittande på barnprogram, bus, pizza och en liten cola som vi delade på alla tre och så en av Widars favoritfilmer med Pettsson och Findus! Några bitar Geisha och sedan var sockerkicken total. Tur att det bara finns lördagsgodis i Widars värld, hade blivit för tokigt annars.

Dessutom så blev han ledsen och saknade Matte när det var dags för läggning trots att han pratat i telefon med honom. Läggningen tog följdaktligen en timme vilket inte är ovanligt nu för tiden, tyvärr. Detta trots att han vaknar på natten och går upp vid sex på morgonen och dessutom leker ute och inne hela dagarna. Sova är liksom inte hans grej...

Men nu sover han i allafall och jag och Ronija sitter halvdöa i soffan och slökollar på diverse skräpprogram. Blir lite snack också! Funderar lite på om jag fortfarande känner av allergin eller om jag håller på att bli höstförkyld. Känns inget vidare i kroppen ikväll så det där med sjukdom ligger nära till hands tyvärr. Har dock inte alls tid att vara sjuk. Hoppning och stallskötsel i morgon och flera viktiga klient och deltagarmöten på jobbet till veckan och en massa annat.

Nästa helg är det dessutom ridkurs för vuxna på ridskolan lör-sön och då måste jag vara frisk för det ska bli sjukt roligt!! Då får Matte ta hand om Widar och det lär Widar gilla. Han har redan en massa ideer på uppfinningar och annat som han vill att han och Matte ska bygga. Vi skulle verkligen behöva ett hus med uthus så vi får plats med alla våra hobbies!

Nu börjar snart American horror story, en av mina favoritserier, så galet bra!! Håll tummarna att regnet ger sig så vi slipper rida fram i regn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar