tisdag 16 april 2013

Fotokurs!

 I helgen var jag på grundkurs i digitalfoto på medborgarskolan. En klart bra kurs för mig som annars mest fotar i auto eller programlägen. Hela helgen jobbade vi med alla manuella inställningar och det var verkligen asbra, men ack så mycket att hålla ordning på. Men nu fattar jag äntligen bländare, slutare, vitbalans, hur man ändrar blixtstyrka och hur man ska sträva efter att få en balans i bilden och även hur man kan påverka bildens komposition.
så här galet blir det med blixten 2 steg för stark

galet överexponerad bild
Lördagen var full med teknik och teori, medan söndagen bjöd på mer övningar, bildanalys, kritik på egna bilder mm. Man blev klart sugen på fler kurser och framför allt att byta upp sig vad gäller kamera och objektiv. Har en Canon Eos 400 D med två olika objektiv, inte illa, men en bit ifrån allt det jag vill ha. Efter kursen var jag helt slut så även om det är kul med helgkurser så är det en pärs att ta in allt på en gång.
hela gänget fumlar med sina inställningar

vi övade på att frysa en rörelse, i det här fallet sjalen

vi övade panorering, något som var klart svårare än vad jag tänkt mig. Man ska få  in samma fart som motivet så det blir tydligt, medan bakgrunden blir suddig och indikerar en rörelseriktning

motljus, något jag snöat in på

läraren visar reflexsskärmsskillnader,
kommer helt klart jobba mer med min nu framöver!

Undervisning innan vi släpptes fria att fota, och ja, vår lärare är gravid. Vi delades upp i grupper och fotade varandra och byggnader i olika ljus, olika vitbalans och med olika blixtar...blev en del galna bilder
 
överexponerad

klart bättre exponering,
dock lite trista ögonskuggor
 Nu är det bara en massa övning som gäller, sjukt mycket övning och gissa om Widar kommer att drabbas...! Han är inte helt nöjd med detta kan jag säga. Men jag har fått en blodad tand och skulle vilja gå en fördjupningskurs, kurs i ljussättning, kurs i studiofoto, kurs i gestaltande fotografering mm. Kan helt klart rekommendera en sån här kurs om man är ovan att fota manuellt! Klart enklare att läsa diverse fotoböcker och fototidningar efteråt!

1 kommentar:

  1. Jag tycker överexponeringen på nästsista fotot var riktigt artistisk! Ett riktigt ljushuvud. :)

    Visst är det kul när man börjar få koll på lite av grejerna!

    SvaraRadera