onsdag 10 april 2013

Sötåsen-djur och minnen

Gula huset, här brukade vi kolla på film och umgås
Min kompis Jennie jobbar som djurvårdslärare på naturbruksskolan Sötåsen. För en herrans massa år så gick vi ettan på gymnasiet ihop där och bodde i samma lägenhet tillsammans med tre andra elever. 
Småkillarna matar duvorna

Jättekaninen Rex

största getabocken...
Föga anade vi att vi skulle bli nära vänner och dela allt mellan himmel och jord genom åren. Ej heller anade vi att Jennie skulle börja jobba där och bo i Undenäs medan jag blev sjuk, fick hoppa av utbildningen, börja plugga komvux och högskola och byta inriktning helt. Sitter en massa minnen i väggarna, ni kan ju ana att det händer en massa galna saker om man har en internat med ungdomar mellan 16-19 år, större delen av kvällar och helger vuxenfritt...;) 
fick ungarna inte gå in till!

Widars favvo tuppen kollade vi på läänge

Ankorna fick käk under ett himla snattrande
Nåja, när vi var hos Jennie och hennes familj sist så fick vi hänga med henne till jobbet och ungarna fick hjälpa till att mata djuren. Något Widar och Odin tog på seriöst allvar. De var hur bra som helst med djuren!
Gula huset och branddammen. Dammen som de flesta nollar hamnade i under nollningen. Jag minns att jag sparkade hej vilt omkring mig så de var tre stora killar i trean som slängde i mig. Var arg som ett bi efteråt vilket de förstås tyckte var skitkul....
Innan vi kunde gå in till djuren i djurhuset fick alla ta på sig såna här tröjor och tvätta händerna mm. Småkillarna har x-small och det blev ändå klänningar som påminde om sjukhuskläder.

Odin med hörselkåpor på sig innan vi gick in till
fågelrummet. Lite högljutt kan det allt bli där inne.
Fin fågel som jag redan glömt namnet på...
Jennie och Odin matar fåglar
Kolla till vänster i terrariet så ser ni den
 gröna geckoödlan som Widar och Matte kollade på

Matte och småkillarna läser instruktionerna
till matning av djuren i mörkerrummet

Widar läser noga

Killarna träffade illern Göran...
hm nä illern louie var det ju

inne hos smådjuren fanns hungriga marsvin

söta och superhungriga
Gerbilen sprang för fullt
Efter fåglarm ödlor, ormar, mörkerdjur, hamstrar, kaniner, getter mm så gick vi för att kolla på de andra djuren på gården. Bland annat så hade fåren fått lammungar, fina busiga lammungar som småkillarna fick hälsa på.
klappa lammungar

Söt som socker
Överhuvudtaget är det ju mycket djurungar på våren, kalvar, lammungar, killingar, griskultingar, kycklingar mm så det är ju lite extra mysigt. Saknar verkligen att ha djur även om jag inte skulle vilja ha en bondgård. När jag gick på skolan avskydde jag grisstallet, men gillade korna, fåren och att köra traktor. Gillade att fälla träd och sådant och sedan när jag valde hästinriktningen så var det ju hästarna såklart som gällde. 
en liten krake som behövde flaskmatas och väl inte mådde jättebra precis

sen drog Odin i full fart till kalvarna

Sötåsen har bland annat holsteinkor och nu fanns det massor av kalvar

Killarna kollar in kalvarna eller är det tvärtom?

Widar kollade in grisarna noga
och försökte snacka med dem, det gick så där...

Busiga griskultingar och en vaksam mor i utehagen
Två killar på väg hem

Är rätt häftigt att besöka skolan och gården när ens kompis jobbar här och har ansvar för en hel del av utbildningen och ansvaret för en egen del av djuren och hon har koll ska ni veta. Dessutom har hon tålamod med tossiga ungdomar, minns ju att vi inte var helt enkla när vi gick där heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar