lördag 8 mars 2014

Internationella kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen, en dag som firats officiellt sedan 1977 på initiativ av FN. Ursprunget finns i arbetarrörelsen och kvinnorörelsen och vänsterkvinnor firade dagen redan 1911 och fram till 70-talet förknippades dagen med den kvinnliga vänsterrörelsen.
demonstrationståg för kvinnors rösträtt i Göteborg 1918,
bild från nordiska museet
Idag är det en dag som uppmärksammar kvinnors situation över hela världen och den ojämställdhet som råder, både i Sverige och andra länder. Jag kan bli fullständigt galen på att bara för att jag är kvinna inte ska ha samma rättigheter och samma trygghet som en man. Hur i hela fridens namn kan det vara så? Det handlar inte bara om löner även om det är galet att ojämlikheten i löner innebär att svenska kvinnor i praktiken jobbar grattis mellan 11 november till 1 januari varje år! (jobbar-gratis)

Det är fullständigt galet att

  • ca 17 kvinnor mördas varje år i Sverige av sin man/ex man eller pojkvän.
  • år 2012 anmäldes 28400 fall av misshandel av kvinnor över 18 år
  • drygt 85% av de som misstänks för misshandel av kvinnor är män
  • bland de vuxna offren för våldtäkt år 96% kvinnor
  • att de flesta långtidssjukskrivna är kvinnor
  • att under 2010 var 7 av 10 som utförsäkrades kvinnor
  • att fler unga kvinnor än män mår dåligt
  • att det kommer ta 86 år innan lönegapet sluts mellan män och kvinnor (undersökning från UC redovisad i TV4)
  • idag lever en tredjedel av ensamstående mammor i fattigdom i Sverige (aftonbladet)
Listan fortsätter och fortsätter och i mig vill jag bara skrika. Det är ju inte rätt, det är ju alldeles galet och allt detta för att man är kvinna, för att man har ett extra ben på kromosomerna så man har XX och är en tjej, kvinna. I vissa länder är kvinnan fortfarande mannens egendom, hur är det ens möjligt?! Har människor omkring mig som tycker att feminismen inte behövs, att Sverige är jämställt eller att det är synd om den svenska mannen och då blir jag för det mesta förbannad för se på hur samhället ser ut! 

Hur tjejers livsrum begränsas tex barnkläder som är tightare i storlek för tjejer än killar eller hur man fortfarande skuldbelägger tjejer vid våldtäkt eller misshandel och hur vi är snabbare att döma en mamma som dålig mamma gentemot hur vi dömer en pappa som agerar på samma sätt. Eller när jag varit bortrest när Widar var liten och man fick höra att Matte satt barnvakt...??Man är inte barnvakt till sitt egna barn! 

Eller när jag var på kursdagar under mastersutbildningen och Widar var bebis och folk kommenterade på bloggen att hur kunde jag lämna min bebis? Jag lämnade Widar hos sin pappa och dessutom var det aldrig någon som ifrågasatte att Matte låg ute på jobb under flera dagar när Widar var bebis! 

Eller när jag sökte jobb och fick frågan om jag verkligen kunde ta jobbet utifrån de aktuella arbetstiderna när jag hade småbarn? Eller om jag hade för avsikt att skaffa barn den närmsta tiden? Matte har aldrig fått de frågorna och troligen kommer han aldrig att få dem för att han är man och förväntas inte påverkas av småbarnstiden i samma utsträckning. Eller se hur det ser ut i styrelser, i politiken, föräldraledigheten osv osv. Sverige är på väg och det finns en massa bra män och kvinnor som vill ha jämställdhet och lika rättigheter, men vi kan inte nöja oss än, vi är inte klara. Män och kvinnor har inte samma rättigheter i praktiken, kom inte och säg det för då behöver du öppna dina ögon!

I dag jobbar jag, men vi kommer ändå delta i firandet av Kvinnodagen i Göteborg under en kort stund. Hade helst gärna gått i demonstrationståget, men det funkar inte med jobbet. Men om ni vill delta så kan ni kolla in länkarna nedan:
8 marskommitten håller en demonstration samling på Gustav Adolfs torg 13.30
8-mars göteborgs universitet håller seminarium
Ladyfest 8 mars stans största firande pågår idag på Världskulturmuseet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar