fredag 25 februari 2011

Exorcistenvändningar och krypövningar

I går när vi var på BVC sa jag till Louise vår sköterska att Widar var besatt, obs skämtsamt. Men ärligt talat han kan bli helt vansinnig på natten, ofta så kan det lugnas efter en stund alt med lite mat. I allafall vi skulle ju försöka vara mer bestämda på läggningen och hålla honom uppe mer på kvällarna. Inga problem vi snackar killen som kan vara vaken i sex tim.

I allafall, läggningen igår gick ok, han vaknade upp några gånger, men vi fick honom att somna om. Men fem i två i natt, den magiska tiden då Widar råkar ut för något så var det dags igen. Om han har mardrömmar så är det nästan alltid kring 24 konstigt nog. Det andra sker vid två, ibland tre.  Vår son förändras till en tokig bebis. Han låg fint i sin spjälsäng för att helt plötsligt börja sjunga. Jaja, kan man stå ut med.

Övergår snart till gnäll i höga C nivå. Sedan slänger han sig runt i sängen, sparkar, vänder sig åt alla håll, skriker , allt för att vi ska fatta att nu vill han få upp oss. Till slut så kommer han på den smarta iden att försöka ta sig ur spjälsängen genom att med huvudet före försöka gå igenom sängen. Att stöta ett bebishuvud mot en kortända av trä gör uppenbarligen ont efter ett par försök och då utbryter seriös gråt. Så han får komma upp i vår säng och attan vad kul man kan ha i den halv tre på natten.

Man kan försöka åla ur den, man kan knocka mammans öga med en knytnäve, man kan göra exorcisten vändningar, alltså snurra runt och upp och ner samtidigt så att mamman helt plötsligt får en fot i nyllet. Man kan även komma på att utföra krypövningar, dessa är ju sååå mycket roligare att göra i en säng kvart i tre på natten under diverse vilda ljud. Jag menar försök att få honom att krypa dagtid, i en ljus vanlig miljö, no way att han gör det liksom. Men mitt i natten med trötta föräldrar så går det utmärkt.

Man packar ihop honom, säger godnatt och försöker sova bara för att höra hur någon börjar yla vid örat och på nytt slänga sig runt i sängen. Jag fattar det inte. Sedan blandar han allt med att lägga sig på magen, titta upp och le stort...tokunge.

men ja, vi är trötta, jobbig natt.

och det värsta är nog att han nu på morgonen tittar på oss med stora förvånade ögon när vi mumlar att vi är trötta...Han är tokpigg och vill leka, blir bra med Spira och bebisbus då på morgonen. Mina påsar under ögonen är inte små...

4 kommentarer:

  1. Det låter jobbigt för er & nattsömnen som är så viktig.. att sova/vila på dagen är inte det samma!!
    Har ni lite avlastning även på natten om ni behöver?
    kram

    SvaraRadera
  2. Apropå det där med att barn vaknar vid samma tid varje natt... Jag fick höra en sak i ett visst sammanhang för nån vecka sedan; en förälder berättade att dennes barn varje natt tills barnet var fem år, vaknade vid samma tid på dygnet (på natten) och skrek rakt ut hysteriskt. Den tiden var vid ungefär samma klockslag på dygnet som barnet fötts (på ett dramatiskt sätt med katastrofsnitt etc).

    Nu är inte jag den som direkt tror på sånt där, men jag började tänka på Leila... Hon är född 22.42 på kvällen. Varenda kväll (med vissa undantag förstås) mellan 22 och 23 vaknar hon och är helt otröstlig. Detta oavsett om vi gått och lagt oss eller ej, så jag tror inte alltid att det är kopplat till att vi stör henne när vi går och lägger oss.

    Troligen är det väl helt enkelt så att hon sovit några timmar då och hon därför vaknar till, men samtidigt tyckte jag att det var lite spännande tänk... Födelsen är traumatisk och vi kanske påverkas av det riktigt länge. Där får Freud vatten på sin kvarn... :D

    SvaraRadera
  3. usch vilka tuffa nätter ni har. Jag väntra på mina. än så länge går det bra. Men Widar kräver ju en del på dagarna med, det är svårt att få ihop sömn, vila och gott humör. Önskar jag hade några tips att ge.
    Styrkekram

    SvaraRadera
  4. Tack tjejer, alla tips och råd och omtanke tas emot. Antar att Widar är inne i nån alldeles tossig fas just nu eftersom det är toksnurrigt.
    Jisses Linda, det var också en teori, hm, men Widar är född på dan så då borde han freaka ur då istället....

    SvaraRadera