torsdag 10 februari 2011

Regn, snö, BVC och hostmedicin

någon hade attityd
i morse
Efter en taskig förmiddag där Widar fick feber igen och BVC sköterskan hörde Widars hostattack i telefonen blev vi uppmuntrade att åka ner till vårdcentralens drop in. Så jag hoppade in i duschen, matade Widar och sedan tog vi vagnen ner till Kungshöjd vårdcentral.

Trodde vi skulle få hänga där en evighet, men efter en halvtimme kom vi in till sköterskan som bedömde att vi nog skulle träffa en doktor för säkerhets skull. Dock kan man ju undra över Widars sjuka, om det var bussjuka eller vad för när han kom till vårdcentralen skulle han busa med varenda kotte. Han studsade, skrattade, viftade och verkade allt annat än sjuk. Dock kom hostattackerna så jag kom ihåg att jag inte inbillat mig att han var sjuk.
Widar väntar på
vårdcentralen.
Rullar tummarna...

Vi fick vänta en stund till och sedan träffa en kvinnlig läkare som pratade så lågmäld och taskig svenska att jag var tvungen att få allt upprepat för mig två gånger. Hur jag än gjorde så kunde jag bara inte förstå vad hon sa. Hon undersökte Widar, kollade lungor, öron mm och sedan ville hon ta ett antal prover så vi fick gå till labbet.

Efter en stunds väntan, ja det var nog den längsta, 45 min med hostande människor i väntrummet så fick vi komma in och Widar ville ha alla prylar som stod på bordet med provtagningsgrejerna. Det blev test av syremättnad, feber och blodprover, infektionstest och RS test.

Widar höll på att få tag i plåster, nålar och allt annat och skrattade och busade med sköterskan. Tom när de tog blodproverna. Lilla tokungen tyckte inte alls det var så läskigt som mamman tyckte. Jag hatar sånt, men det kan man ju inte göra en affär av med Widar. Som tur är Matte inte nojjig med sånt!
Widar med kölappen till labbet

Sedan blev det ny väntan på provsvaren innan vi fick träffa läkaren igen. Som tur var, var alla prover bra och jag fick känna mig som en hönsmamma. Det enda var att han har en långdragen förkylning och en riktigt otäck hosta och han fick hostmedicin som var slemlösande och luftrörsvidgande. Annars var det alvedon vid febern och nässpray, ligga högt och svalt och bära runt på honom.

Ingången
Var ändå skönt att få koll efter kräkningar, feber, hosta och långdragen förkylning. Vi fick dessutom klartecken att gå till förskolan såvida inte han har feber och det känns bra eftersom han verkligen saknat att busa med de andra småttingarna. Tror han trodde att vårdcentralens lekhörna var öppna förskolan... Totalt gick 2,5 timme åt sjukbesöket, sen drog vi hem och slöade innan Matte gick på bostadsrättmöte. Seg kväll med skräp på tv:n och kinkig bebis.

Widar med plåster
på fingret...stackarn


Hemskevädret när vi
kom ut från vårdcentralen

Hiskeligt, vi var dyngsura när
vi kom till vagnen suck
regn, snö, blåst,
hatar när götet är så här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar