tisdag 23 november 2010

Njurcancer

Kan inte sova i natt, helt omöjligt. Men det var svårt för liten också, han låg och jollrade och gjorde en massa ljud i en timme innan han somnade och nyss var Matte uppe och sa att han inte heller kunde somna. Nu sover de dock, men jag kommer inte till ro. Dum som jag är börjar jag läsa om cancer dessutom och det blir jag inte gladare av.

Cancerfonden, läser att prognosen är rätt god om det inte spritt sig, om inte njuren är si och så stor, vet redan att den är alldeles för stor, det var bland det första de såg...Läser att njurcancer är en av de formerna som lätt sprider sig och skapar metastaser och de har redan konstaterat att den som sitter på halsen inte kommer från njuren vilket gör att de befarar fler primärtumörer.

De har redan sagt att det inte kan behandlas, möjligen bromsas och att man kan vinna tid. Läser att det finns bra blockeringsmediciner, vill hoppas, vill tro att han är en av de som kommer leva länge med sjukdomen. Men allt tyder på att han har mer skit i kroppen och att han skulle sökt vård tidigare, men envis som han är har han tänkt att det är något tillfälligt och det står också att cancer i halsen osv ger diffusa symtom som vid en vanlig infektion. Jag har gjort samma sak och vid ett par tillfällen hamnat på sjukhus, intensiven, vid två tillfällen har det handlat om dygn från att dö. Inte bra att vara envis. Står att det drabbar 1000 pers i Sverige per år, vanligast bland män och män över 60 år...Han är inte 60, han är yngre ju.

Ibland är internetet för tillgängligt, man skriver in cancer i njuren och vips så rasslar fakta, bloggar, statistik, behandlingsalternativ osv upp och jag mår illa. Jag läser och läser och klumpen i magen växer...Säkert att jag kommer sova bra nu...NOT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar