söndag 28 november 2010

30 dagar, Dag 7, Min bästa vän


Definition av vänskap enligt Wikipedia;
Värden som finns i vänskap är ofta resultatet av en vän som visar följande på ett enhetligt sätt:
  • Tendensen att önska det som är bäst för andra.
  • Sympati och empati.
  • Ärlighet, kanske i situationer där det kan vara svårt för andra att säga sanningen, särskilt när det gäller att peka ut de upplevda fel av en motsvarighet.
  • Ömsesidig förståelse och medkänsla.
  • Förtroende för varandra (kunna uttrycka känslor - inklusive den andras handlingar - utan rädsla för att bli dömd), kunna gå till varandra för känslomässigt stöd.
  • Positiv ömsesidighet - en relation bygger på lika givande och tagande mellan de två parterna.
I en jämförelse av personliga relationer anses vänskap vara närmare än sällskap.

Min bästa vän är egentligen tre och de har följt med i livet genom bra och dåliga saker under många år. På grund av alla flyttar, mobbning och annat otyg så har jag inga barndomskompisar. De som finns riktigt nära är från tonåren och studietiden. De lyssnar och ställer upp på olika sätt och jag vet att de alltid finns där. Det kan gå tid, avstånd, pojkvänner och annat emellan, men de är alltid där och när vi ses är det som om vi aldrig varit isär. Det är märkligt. De här tre personerna är egentligen väldigt olika mig, men de ger bra energi. De sätter sig inte på mig, rackar inte ner på mig, men de kan säga till mig när jag far iväg på saker som kan bli tokiga, de kan uppmuntra och de bryr sig om mig. De är guld värda och jag är så glad att de finns!
Vänner är som änglar, man kan inte alltid se dem, men man vet att de finns där för en

2 kommentarer: