söndag 27 april 2014

Bästa syhjälpen

I eftermiddags och ikväll har jag fått en himla massa hjälp av en sytjej jag fått kontakt med via Sysidan på nätet. Hon har sytt betydligt längre än vad jag har och är vanare vid diverse syproblem och strul. Tillsammans har vi gått igenom min overlock, trätt om den och hittat knappar och trix och dessutom testat lite nya sömmar och inställningar.

Overlockmaskiner är onekligen lite känsligare och opålitligare än vanliga symaskinern, men när man får allt att funka så syr de väldigt bra. Men det kan räcka med att en av fyra trådar går en gnutta fel för att hela maskinen ska freaka ur. Men med Käthes hjälp så har jag kommit en bit på väg och också blivit lite mer pepp att sy igen. Tycker det är kul med människor som mer än gärna delar med sig av tid, tålamod och tips, det värmer verkligen! Ibland är det bra att våga maila en främmande människa och få en ny kontakt och vän!

Tossigt nog var vi så inne i maskinen, knep och idéer att vi glömde käka så när Käthe åkte efter tre timmars fixande och peppande så kom jag på att jag inte handlat något och började bli tokhungrig. Fick bli lite pasta och köttbullar och det funkade ju det också. Imorgon ska jag dra igång mitt 5:2 program och skippa godis på veckodagarna....kan bli en pärs inledningsvis....
viss hatkärlek till min fina overlock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar