onsdag 9 april 2014

Bostad sökes-konferens om hemlöshet dag 2

dag 2 började med att de nationella hemlöshetssamordnarna
föreläste om det arbete de utfört under 2 år
Onsdagen började tidigt. Jag kunde inte sova alls trots en skön hotellsäng och ett hyggligt tyst hotell. Jag vaknade av och till hela natten och hade hjärtklappning och skakningar. Antar att man inte ska glömma sin blodtrycksmedicin, och dricka 2 glas vin och ta sina vanliga mediciner. Hade inte druckit några stora mängder alls, men kroppen fick bryt och det var inte trevligt. Dessutom hade jag mardrömmar och vaknade stup i kvarten så vid fem klev jag upp, duschade och packade medan jag väntade på att hotellfrukosten skulle öppna. Så det gick ju inte särdeles bra med hotellsömnen som jag sett fram emot....
allt anordnades av socialdepartementet
Men efter en dusch och en god frukost och en sväng förbi apoteket så kändes kroppen lite mer överens med mig förutom tröttheten som kom smygande. Som tur var så kom det intressanta föreläsningar och seminarier som höll i gång en.
seminarielistan för dag 2
Men jag var inte helt nöjd med dagens seminarier som bla innehöll kartläggning av hemlöshet vilket var intressant samt samverkan mellan kommun-kommunala bostadsbolag-privata hyresvärdar där en av hyresvärdarna öppet talade om att uppfostra sina hyresgäster. Att öppet säga så idag och på en konferens som berör några av de svagaste och mest utsatta grupperna i samhället fick mig att tappa hakan...tänk så oerhört olika synsätt man kan ha! Sedan saknade jag seminarium eller föreläsningar där brukarna själva kom till tals. Idag när vi pratar så mycket om att skapa brukarinflytande och att aktivera brukare så borde de haft en självklar plats på en konferens som rör ett av deras basbehov i livet!
uppsatside!
Man hann bara gå på några av alla seminarium, det fanns flera man hade velat gå på. Något jag saknade dock var att man hade en massa bra idéer, massa bra sätt att jobba och göra, men helt saknade utvärderingar som verkligen visade var som fungerade. Visst, man kan säga att ja, vi minskar vräkningar, vi når si och så många och det är ju bra, men jag saknar ändå handfasta utvärderingar, något som vi ofta är dåliga på tyvärr. Men man fick ändå en del tänkvärt med sig och jag fick dessutom printat ner en ide för min mastersuppsats! Blev så pepp att jag mailade min gamla handledare och programansvarig lärare på mastersprogrammet på Linneuniversitetet!
låt mig bara säga att Västerås var allt annat än molnigt, hagel,
regn, snöblandat regn och iskall blåst var vidrigt
Konferensen avslutades med en sen lunch innan vi gav oss ut i regnet i Västerås och travade ner till centralen för att invänta tåget som med ett byte skulle ta oss hem till älskade götet. Ett Göteborg där det inte regnade, det ni!
dags att åka hem
Var ett par riktigt goa dagar med mina nya kollegor, har fått skratta en himla massa och haft intressanta, spännande och roliga diskussioner och jag kan inte låta bli att känna hur roligt det är att vara tillbaka i jobbet, i det här fältet och med en målgrupp som mitt hjärta klappar för. Det är inte lätt för någon som jobbar inom det, eller för de klienter som lever i det, men det finns en himla massa människor som vill stötta, guida och hjälpa människor att hitta kraften i sina egna liv och det är häftigt.
hemma!
Väl hemma så hann jag krama Widar godnatt! Han brukar ha somnat vid halv åtta när jag kom hem, men ikväll var han lite sen vilket gjorde att jag hann få den goaste kramen av honom innan han somnade. Älskade lilla ungen min!Så skönt att komma hem och krypa upp i soffan! Snart sovdags och det ska bli skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar