lördag 12 april 2014

Silversmide och ballonger

I morse knatade jag och Ronija iväg till Medborgarskolans silversmideslokaler på Viktoriagatan. Båda var hur pepp som helst. Var kul att komma in i verkstan och känna att man kände igen hur saker och ting fungerade och vad man kunde göra
Ronija i full gång med att såga ut grunden till sin ring
Vi blev tio stycken i gruppen, alla så gott som nybörjare och till skillnad mot förra smideskursen som jag gick för 1½ år sedan då vi var fem så innebar dagen en hel del väntande på sin tur. Vi fick en genomgång av verkstan och material, hur man tar ut ringstorlek och skissa en sketch av det vi ville göra. Sedan blev det till att mäta och såga ut det man ville börja jobba med.
redo för lödning
Precis som tidigare så blir man paff över hur mycket filande, putsande, sågande, lödning, kratsning som man måste göra på vägen och jag vet att jag förra gången var hur entusiastisk som helst över hur allt växte fram. Idag gick det helt ok, men känslan infann sig inte riktigt. Kunde liksom inte känna mig så glad i det jag gjorde utan mest grå och trött och silversmide är inte grått och tröttigt. Blev lite låg av det, eller egentligen är jag väl låg överhuvudtaget just nu.
min skiss och hur långt jag hann idag på min
droppformade ring
Tror hur som att min ring kommer bli fin och den liknar ingen annan ring jag sett så jag visste egentligen inte om jag skulle kunna göra den. Det är klart enklare att göra en vanlig rund ring som jag gjorde sist. Att försöka få ihop avsågade sidor är ett meck eller som läraren sa; nu har du skaffat dig ett pilligt jobb...hm ja så kan man ju säga!

Syrran gör också en ring, ska bli kul att se hur den blir. Alla tio på kursen gör olika saker och det ger onekligen inspiration. Gillar ju jobba med mina händer och då blir det lite lesset när det inte känns kul. Det är ju något jag egentligen gillar ju och ändå orkade jag knappt genomföra det idag...
något höll på att hända på Avenyn då de satte
upp ballonger i varenda stolpe
Både i morse och i eftermiddags när vi åkte hem såg vi en massa ballonger i alla lampposter på avenyn och diverse aktiviteter verkade pågå. Vet inte alls var det var, kanske någon vårdagsshopping eller nåt. Men ballongerna stod sig fint mot den i övrigt så gråa Avenyn.
massor av ballonger liksom....
Var hur som skönt att komma hem till en glad Widar medan Matte gjorde sig klar för att gå på öl och whiskeymässan som pågår i stan. En mässa som ingen av oss andra var särskilt intresserade av, men Matte lyckades lirka med sig en kompis och jag antar att de testar både öl och vin och således lär bli sena....Jag och Ronija myser framför tv:n med lördagsgodis medan Widar sover och regnet öser ner utanför fönstret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar