fredag 22 oktober 2010

Malmö skjutningarna

Läser med fasa om den "nya lasermannen" som han kallas i Aftonbladet. Jag fattar inte vad det är för idiot som skjuter på människor bara för att de  har en annan hudfärg/är invandrare. Det är ju fullständigt rubbat.

För ett par år sedan läste jag boken Lasermannen som analyserade både mannen som gjort det, men också bakgrunden till varför och det är läskigt att tänka att det finns en liknande bakgrund nu med SD, hetsen mot invandrare, det hårdare klimatet. Då för nästan 20 år sedan var det Ny Demokrati som hetsade med sina överdrivna argument mot invandrare. Lasermannen hittade acceptans för det han gjorde i bla de värderingar som Ny demokrati uttryckte och idag kan man hitta den acceptansen bland annat i ett invandrarfientligt parti i vår riksdag. 

Jag säger inte att det är så enkelt, det kan finnas många orsaker som gör att den här människan gör något så rubbat och han kanske har helt andra anledningar till det, men nog kommer känslan av att det håller på att upprepa sig. Jag fattar inte hur polisen ska lyckas gripa honom, men jag hoppas att de gör det snart och att inte människor måste dö för att en skjutgalning går lös. Man blir bara rädd och ledsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar