lördag 11 juni 2011

Pingst


Har ni tänkt på att det är Pingstafton idag? Jag tycker att sedan man tog bort annandag pingst så försvann pingsthelgen helt. Jag har ingen koll på den utan den blir en vanlig lördag. Men på Wikipedia hittar man en anledning till att man ska fira pingsten om man är troende. 
pingstliljorna blommar
Pingst, en kristen högtid som firar att den helige Ande gav sig tillkänna för apostlarna i Jerusalem. Det var första gången som tungotalet visade sig (ett tecken på uppfyllelse av Helig Ande) och på den dagen döptes nästan 3 000 människor i Jesu namn till syndernas förlåtelse. Den kristna kyrkan anses ha fått sin begynnelse i och med pingstdagen. 
Pingsten betecknas ofta som "kyrkans födelsedag", eftersom det var då som Jesu lärjungar började att organisera en församling och missionera. I kyrkoåret innebär pingsten påsktidens avslutning. Läs mer på wikipedia om ni vill!

1 kommentar:

  1. För mig är de flesta dagar lika, eftersom jag är arbetslös.
    Jag var i stan imorse och det kändes att det var en speciell lördag, det var så lugnt och skönt, knappt några folk ute

    SvaraRadera