lördag 7 december 2013

Screentryckshelg

vackert
I morse, en kall och vacker vintermorgon drog jag iväg för att lära mig nåt nytt. Widar var pigg och uppe medan Matte den slöisen försökte få sovmorgon. 

Ute var det soluppgång och vackert, men humöret drogs ner av att spårvagnarna var försenade, fick vänta i tjugo minuter och då känns det att det är kyligt ute. Särskilt som jag är anti mössa och vantar, har först på senare år lärt mig stå ut med halsduk. Ska jag dessutom ha mössa på mig så får jag ju cellskräck. 
genomgång av beskickning, ritade ideer och
överföring till plastfilm
Hann nästan i tid till kursen iallafall, vilket för mig är att komma försent. Avskyr att komma sent, vill alltid vara i tid, särskilt till nya saker. Så stod vi där, 6 förvirrade varelser och en ledare. 

Vi är en rolig blandning, en äldre dansk dam, en jätteung tjej, två äldre tjejer kompisar där den ena är ingenjör och den andra kulturvetare, en kille i tjugoårsåldern som gör jättestora tigerhuvuden som han ska trycka, en tjej som gjort tryck av sina händer i olika mönster, låter tossigt men blir riktigt häftigt och jag med mina barnkläderstryck.
belysning av tryck, färg i ramen och
provtryck
 Rätt nervösa och försiktiga fick vi en genomgång i hur man beskickar ramarna med emulsion, gick igenom våra idéer och sedan rita över dem på papper, mäta, fixa, ändra, rita av på plastfilm, belysa trycket, skölja av, torka trycket för att sedan blanda färg och provtrycka innan vi alldeles innan dagen var slut få testa ett första tryck på våra papper och tyger.

Så himla många olika steg och delar och man måste se upp så inte färgen torkar och härdar i ramen för då blir trycket förstört. Tar man för mycket emulsion blir det inget tryck,  tar man för lite blir det ett trasigt tryck och sedan ska man inte glömma skvättfaktorn...jisses och sedan alla torkmoment. (gillar dock dagens ord, skvättfaktor!)


Jag har dessutom ritat tryck som ska passas ihop och tryckas i olika lager så man kunde ju gjort det enklare för sig, men inte jag inte. Trodde ju naivt att det bara var att lägga i de olika färgerna och trycka, men så funkar det inte. Istället trycker man i delar och olika lager och mellan dessa måste trycket och tyget torka och ramen måste sköljas av och sedan torka innan man kan trycka nästa lager.

Hade ingen aning om att det var så många steg och det hade inte de andra heller. De flesta av oss trodde att man bara kunde skriva ut ett tryck från datorn, kopiera det till  plastfilm, fixa trycket i ramen och sedan trycka allt och torka och voila ett färdigt tryck! Ack vad vi bedrog oss. Pilligt, kladdigt, svårt , men väldigt kul och spännande! Vår lärare är duktig och vägleder oss, men man anar att det krävs en hel del övning innan man kan trycka hela rapporter i stora längder. Jag har dock första fokus på att göra tryck till barntröjor och det känns helt överkomligt!


1 kommentar: