måndag 5 maj 2014

Blodprov för att testa om man har depression

Läser en artikel att man inom en inte alltför lång framtid ska kunna testa sig för depression genom ett enkelt blodprov. Det skulle vara serotoninet vars nivåer i blodet skulle kunna tyda på att man lider av depression. Det ska enligt forskningen finnas en stark korrelation mellan hur serotoninet tas upp i cellerna i blodet och hur det är relaterat till depressionen. Läs mer här och här.


Det är intressant att man faktiskt skulle kunna visa att det är på riktigt, rent biologiskt. Det är inget man kan rycka upp sig ifrån utan det är halter i hjärnan som är precis lika verkliga som känslorna när man är deprimerad. Det är inget man väljer, eller bara latar sig till utan man mår på riktigt så in åt helsike dåligt.

Å andra sidan borde det räcka med alla symtom man upplever som kliniskt deprimerad och som folk ibland inte verkar fatta är en seriös skillnad mot att bara vara lite deppig då och då. Att vara djupt deprimerad är något av det värsta man kan leva med för när man mår så dåligt är det oerhört svårt att stanna kvar i livet och det går fan i mig inte bara att rycka upp sig och börja jobba. Om jag skulle fått en krona för alla uppmuntrande och fullständigt misslyckade och missriktade råd jag fått när jag mått dåligt så hade jag haft en full spargris vid det här laget. Hm, gick visst igång lite...;) Hur som, om det hjälper människor att få den hjälp de behöver för att orka leva så är det gott så. Avskyr dock blodprov....
typ så

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar