tisdag 6 maj 2014

tisdagstankar

Inte mycket spännande i götet idag. Vaknade till hällregn som fortsatt dagen igenom och som vanligt kan man konstatera att det är meningslöst att använda paraply i den här stan. Givetvis kommer regnet snett underifrån, ovanifrån, framifrån osv.

Det enda som funkar egentligen är ju en regnponcho modell X-large. Det enda som är bra med regnet är att nu lägger sig pollenkaoset och det blir lite lättare att andas igen.


Men jag kom iväg till jobbet, jobbade och svor över hur svårt det ska vara att få tag i socialsekreterare. Det är mycket telefontider i stan och det skiljer sig från när jag själv jobbade och hade telefonen öppen utom när jag satt i möten. Sedan är det verkligen skillnad på socialsekreterare och socialsekreterare och socialkontor och socialkontor i attityd, bemötande och fritänkande.

Vissa saker kan man inte ändra på och våra lagar måste följas, men det kostar inget att ha ett gott bemötande och försöka hitta flexibla lösningar och det är oerhört olika beroende på vem man jobbar med. Det som funkar på ett kontor med en handläggare behöver inte alls vara ens diskutabelt på ett annat kontor och då gäller det ändå invånare i samma kommun, i Göteborg. De borde ju rimligtvis kunna få samma besked och bedömning oavsett om ärendet handläggs i ena stadsdelen eller den andra.


Kan bli rätt frustrerad över det, samtidigt som jag vet att man jobbar med frågan om att du ska kunna få samma beslut avseende samma ansökan i stan, men det är onekligen en svår sak. Både handläggare och klienter är ju människor med alla sina olikheter. Men ibland blir jag lite galen på alltihopa och idag var en sådan dag. Förhoppningsvis är morgondagen en sån där dag då man möter folk som gör det lilla extra så allt flyter, såna dagar finns ju också.

Efter jobbet drog jag hem i regnet och hämtade liten och han var klart piggare än jag. Han hoppade och sjöng dinosauriesången hela vägen hem. Tänk om man hade hans energi! Han kom hem och drog in i sitt rum för att leka medan jag råkade halvsova i soffan. Så oerhört trött, hela tiden. Orken är liksom helt borta. I morgon blir det en sväng till psykologen och jag kommer väl älta bristen på ork och sånt där också. Sedan blir det en sväng till Sahlgrenska för att lämna en massa prover innan jag kan åka hem och hämta liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar