fredag 2 maj 2014

gårdagens första maj

på väg ut till en av öarna
Gårdagens första maj präglades av jobb istället för demonstrationer, men det funkade det med. Hade dock gärna lyssnat på Gudrun Schymans valtal och gått med i deras demonstrationståg under lördagen. Är spännande att Fi äntligen börjar ta plats och till och med mobiliserar fler demonstranter i sitt tåg än sossarna!

Men jag jobbade och dagen började med möte hos vår chef som bor på en av öarna i norra skärgården vilket nästan alla andra i arbetsgruppen också gör. Jag är nästan ensam om att vara göteborgare och stadsbo...hm...Hur som, är ju alltid tokfint ute på öarna och tänk att ha hus där du från fönstret ser havet!

vår chef hade fixat en massa god mat
Är i och för sig konstant avis på folk som har hus, trädgård och utrymme. Jag hade dock fått spader av att ha grannhusen så nära. Vet inte hur jag ska komma över det här med att ha grannar nära. Jag gillar verkligen inte grannar, vill inte ha folk som ser rakt in till mig och jag vill inte se in till grannen och behöva höra än det och än det där...Jag är mer för sköt dig själv och vill få vara ifred.

och en väldigt god blåbärskaka
Längtar efter hus och utrymme, men vill inte ha grannarna direkt in på knuten, jag fattar inte ens att människor kan gilla det, men alla är vi olika. Ja, men du bor ju i lägenhet säger folk till mig, ja men jag gillar inte grannar för det och jag umgås inte med dem. Den sociala biten står Matte för och det räcker fint. Har inget behov av att dutta runt med grannarna som kan få för sig att helt plötsligt måla om portarna i en idiotfärg osv. Nä, varför umgås med dem när man kan umgås med sina vänner som man valt själv?!

Nog om det, efter möten, mat och trevligheter så åkte jag och kollegan tillbaka till stan för att jobba fram till midnatt. Blev en kväll med en hel del jobb och ett antal märkliga möten.

en del av vårt arbete är att kolla av
platser där vi fått tips om att någon
sover/bor
Vi hann med att hitta en mindre brand som vi larmade räddningstjänsten om, vi hjälpte folk till boende, skjutsade till sociala jouren, hann äta mat, jobba uppsökande och nätverkande, prata med personal på olika enheter, se en underbar solnedgång från olika platser under kvällen, gå ett antal tusen steg, försöka inge hopp och allt annat som kan dyka upp en torsdagkväll/natt i götet.

Man möter väldigt många människor och ännu fler livsöden och än fler känslor. Vi var seriöst trötta när vi ställde av bilen och överlämnade vid midnatt. Åkte hem och sov några timmar innan jag gick upp och jobbade på övernattningen under förmiddagen innan jag tog helg vid lunch idag.

Nu blir det en lugn helg med familjen och ridning. Rider lektion imorgon och har hoppträning på söndag! Kan bli kul om nu min förbannade huvudvärk går över. Har gått med seriös migränkänning och mediciner sedan igår och än så länge håller jag den på avstånd, men den ligger alldeles bakom mig i huvudet och dessutom på vänster sidan vilket brukar innebära ett anfall from hell....
det var en vacker, men kylig majkväll igår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar