tisdag 25 januari 2011

Just nu har vi tekniska problem...eller Försäkringskassan, den kassaste myndigheten just nu

Den frasen har mött mig hela eftermiddagen och kvällen när jag ringer till Försäkringskassan, denna förbannade skitmyndighet som jag knappt orkar med längre. Det är nu 3 veckor sedan jag kompletterade och skickade in nya papper och då skulle få ett beslut snarast. Ursäkta mig, men kallas tre veckor för snarast när ärendet pågått sedan 24 september utan ett beslut som jag kan ta ställning till och ev överklaga?!!!! VA?!

Istället möts jag av svävande svar som jo, vi har lång utredningstid, eller ja i ditt ärende finns ingen dokumentation eller som nu, ja men när akterna inte går att nå kan vi inte hjälpa dig och vi kan verkligen inte ta ett meddelande till din handläggare eller jo det bästa var ju mannen som ringde en fredagsmorgon och hade fått mitt ärende på sitt bord för min handläggare var "försvunnen!. Fattar ni, försvunnen?

När det väl kom några papper så hade de bytt handläggare igen. Vid min senaste kontakt påtalade jag att jag har rätt att få ett beslut, inte bara att någon säger "att vi har för avsikt att avslå din ansökan då vi bedömer att du har full arbetsförmåga". Detta då man enligt någon förbannad riktlinje inte behöver vara sjukskriven vid en första depression eftersom det inte är så allvarligt.. Läs för jösse namn läkarintyget jag kompletterade med, det är ingen trevlig läsning, ej heller intyget från psykologen...

Fortfarande har jag inte fått varken beslut eller pengar och nu börjar det bli lite jobbigt alltså. Ringer och ringer utan att bli kontaktad, utan att få besked. Sedan fick jag helt plötsligt brev om att min arbetsgivare sjukanmält mig i december...öhh?! Jag är ju sjukanmäld sedan september och min anställning gick ut sista december, finns ingen som kan sjukanmäla mig och särskilt inte nu!

Hade vi skött oss så när jag jobbade inom socialtjänsten då hade klienterna och vi fått totalbryt...! Jag håller på att få totalbryt nu. Jag orkar inte med det här. Hur mycket ska jag behöva lägga på en myndighet när jag mår skit? Det är knappast så att jag mår bättre av det här...Är ju knappast sjukskriven och käkar medicin och sitter hos psykologen vecka ut och vecka in för att det är så extremt kul och jag inte har annat att göra...suck.

Ok, jag har ingen bra dag idag, men man blir så trött, arg och ledsen på allt krångel.

1 kommentar:

  1. Det är helt sjukt att en myndighet i Sverige får fungera som Fk. Som sagt, inom socialtjänsten hade det inte fungerat. Då får det hellre bli ett snabbt beslut än att dra ut på det i flera månader.
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera