torsdag 13 januari 2011

Den tokiga bussresan och lite annat

Matburkarna syns knappt...

Var sjukt trött i morse, kunde inte sova i natt. Somnade framåt fem och vaknade av mobilen halv åtta. Fixade till mig, käkade frukost och packade innan jag drog med de andra till morgonträffen.

Fick skjuts av Rosita som började dagen med att köra fram bilen och ha gårdagens mat på biltaket. Allt gick bra =)

farligt med kaffekoppar
Var beredd på en seg förmiddag, men faktum var att den blev både intressant och rolig. Jan Svedberg kan jag rekommendera när det gäller att lyssna på någon som verkligen kan grupper och hur de fungerar och dessutom kan hålla igång sina lyssnare.

Allt var vitt när bussen
rullade förbi
Vid lunchtid var dock allt roligt över och jag tog mig ner till stationen och fick ordnat en hemresebiljett. Blev buss till Halmstad och sen tåg till Göteborg. Nu skulle man ju kunna tro att allt var frid och fröjd, det var ju solsken och inget oväder så långt ögat kunde nå. Men ack vad man kan bedra sig.

Resan började bra, men i nån liten håla på väg till Halmstad bytte man chaufför till en förvirrad kvinna som kanske gjorde sin första dag på turen, inte vet jag. Men nu utbryter biljettkaos, hållplatser passeras och det tvärbromsas och backas, det körs fel väg och det är totalförvirring. Hur 17 det nu kan bli det? Vägen och alla avstickare och stopp är ju utmärkta. Hon började dessutom med att tappa bort sina turpapper...

Nåväl, stressat och försent kommer vi till slut in till Halmstad och väl där kör hon förbi järnvägsstationen där vi ska gå av...Flera passagerare reser sig oroligt och säger skulle vi inte stanna där?
Åh ja jo men jag tänkte vända säger chauffören och fortsätter köra.
Nu börjar jag bli väldigt nervös för det är mindre än fem minuter till mitt tåg går och jag sitter på en buss som kör bort från stationen...
Men innan jag hinner säga nåt säger en man att nu måste hon stanna så vi kan hoppa av.
Nej det går inte säger hon och svänger in på en gata och blir stående mitt emot en lastbil. Lastbilen lyckas lirka sig förbi och nu får tanten bråttom, gasen i botten på bussen och vi sladdar nästan av vägen när hon svänger runt kvarteret och kommer ut på vägen mot stationen igen.

Hon gasar på och får tvärbromsa för en cyklist och sedan stannar hon på gatan vid stationen och utbrister, nu är ni framme. Behöver jag säga att folk mer eller mindre flydde av bussen? Själv rusade jag till tåget som gick när jag kommit ombord.

Sedan åkte jag hem och möttes av Matte och en nyvaken Widar som skrattade när han såg mig. Blev en massa kramar och bus innan han somnade in vid halv nio. Nu hoppas vi på en lugn och go kväll så vi kan gå och fika imorgon med en mamma från förskolegruppen. Hon har en son som är en dag yngre än Widar så de brukar busa lite tillsammans.

Just nu så skönt att vara hemma. Har haft otroligt roligt de sista dagarna, men är också otroligt trött just nu. Höll på att däcka på bussen och huvudet bankade rätt ordentligt. Tar otroligt mycket kraft och energi och det är inte som vanligt just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar