lördag 25 september 2010

Barnmarknad

Så i morse packade vi in oss i bilen och körde iväg till detta evenemang. Kommer fram i duggregnet och möts av detta:

Japp, kö a la Ullared eller något och då var vi ändå där tjugo minuter innan det öppnade. Marknaden var i en liten skola i ett litet samhälle utanför Göteborg. Värsta kön och alla står med stora påsar typ ikea och jag och Matte tittar förvirrat på varandra, skulle man ha med sig det? Nu hade vi en stor plastpåse med eftersom vi tagit med amningskudden till en kompis vilket visade sig vara väldigt bra.

Klockan nio öppnar dörrarna och nu börjat kaoset och jag som hatar att trängas. In i en gympasal där stora bord med kläder är uppställda väller alla dessa mammor, pappor, barn och vi. Som tur var hade jag läst att man inte skulle ha barnvagn utan Widar satt snällt i babybjörnen. Sicket kaos, damer och herrar för här gäller det att fynda, alla på en gång. I ett litet rum så var det leksaker och skor och det var nästan omöjligt att ta sig in.

Matte och Widar stannade snällt i ett hörn och höll i alla fynd medan jag trängde mig fram i röran i lekrummet och kom ut andfådd med ett par leksaker till Widar för ett antal kronor. Vi fick även tag i en hel del fina kläder och det visade sig att man mosade ner allt man hittade i sin påse och sedan gick man ut i hallen och betalade allt på en gång.

Faktiskt fiffigt, men shit alltså. Jag blev helt överumplad, värre än mellandagsrean. Men trots det lite kul och man kunde hitta allt möjligt i barnväg. Inga barn till salu för de som undrar, har fått frågan på facebook. Vi hade dock Widar fastspänd hela tiden så ingen skulle kunna sno åt sig honom!

Att hitta kläder för 5-25 kr st, alla möjliga sorters märken och storlekar, i schysst skick var ju toppen! Det enda jobbiga är att trängas hysteriskt med alla andra, men vi kommer nog gå på Tussilagos decembermarknad i stan också. Nu vet man ju vad det handlar om, fast då får nog Widar stanna hemma.

När vi väntade på att det skulle öppna så kom en kompis förbi, jag blev så förvånad för hon har precis fått barn och såg grymt fräsch ut. Jag kommer bara ihåg hur förvirrad och trött jag var efter att Widar kom. Men jag skyller på att det var deras andra och att man verkar vara lugnare då! Hon hittade iallafall lite kul saker också och så här nöjda såg hon å Matte ut efter en timmes kaos!

Ja, barnmarknad åker jag nog på fler gånger, lite kul och chans på en hel del fynd!

4 kommentarer:

  1. Det är perfekt att åka på klädbytardag som det kallas här nere ;) jag var på det idag i korsberga. Fyndade en del till både Wilma och Oliwer. Man kan ju faktiskt hitta kläder som ser helt nya ut :)

    SvaraRadera
  2. Billigt och bra med chans på fina fynd. Bara att kolla upp mera ställen, så har ni snart ett fint barnrum fyllt med massa fina saker.

    För att hitta mera:
    http://loppiskartan.se/hitta/loppisar_inom_40_km_fr%C3%A5n_lerum

    SvaraRadera
  3. Widar verkar soft i Mattes famn :)

    SvaraRadera
  4. sandra: ja det var skitbra, vissa saker är ju som sagt så gott som nya och jättebilliga och det finns allt möjligt!
    Tack för tipset fredrik, ska kolla in det omgående!
    Caroline, ja han höll på att somna stackars liten.

    SvaraRadera