torsdag 30 september 2010

Mindfulness

För några år sen träffade jag en tjej på en kurs och vi pratade mycket om stress och vad man kan göra när livet rinner på för fullt. Hon var helt såld på mindfulness och idag letade jag fram gamla anteckningar eftersom jag visste att hon gett mig lite tips på övningar. Detta är en sådan som jag funderar på att försöka göra lite då och då.



Sitt rak och slappna av i axlarna
Sänk blicken till golvet framför dig och slut ögonen
Uppmärksamma din andning. Känn hur luften strömmar in genom din näsa, ner genom halsen och fyller lungorna. Andas sedan ut igen genom munnen. Försök följa luftens väg genom varje andetag.
Var öppen för alla tankar som kan tänkas dyka upp i stunden. Försök att inte fastna i dem utan bara lägga märke till dem och sedan flytta din uppmärksamhet tilbaka till din andning.
Se dina förnimmelser som löv som flyter förbi i en å. De kommer och går men omgivningen är fortfarande den samma. Istället för att gå in i dina förnimmelser och följa dem försök bara betrakta dem som löv som flyter förbi.
Försök att inte döma dina förnimmelser utan bara iaktta det som passerar. Du är inte dina tankar, du är mycket mer än dina tankar.
Ta några djupa andetag och när du känner dig redo kan du nu komma tillbaka hit till rummet.



2 kommentarer: